Köpvillkor

1. Allmänt

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter via designlarm.se genom Designlarms webbshop. För att kunna göra ett köp i Designlarms webbshop måste du acceptera köpvillkoren. Genom att acceptera köpvillkoren förbinder du dig att följa köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.

Hänvisningar i köpvillkoren till ”Designlarm” eller ”vi” är till Designlarm Sverige AB, org. nr 559363-2283.

Designlarm förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Om du har några frågor om Designlarm, eller om Köpvillkoren, vänligen kontakta kontakt@designlarm.se.Tack för att du väljer att handla i Designlarms webbshop!

2. Beställning

För att göra en beställning ur Designlarms webbshop måste du vara minst 18 år gammal.

De priser som anges i Designlarms webbshop är inklusive lagstadgad mervärdeskatt, och exklusive fraktkostnad.

När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer. Designlarm kontrollerar alltid kompabilitet i din order för att undvika eventuella felbeställningar.

Eventuella ändringar efter lagd order, så som byte av färg eller produkt behöver göras inom 12 timmar efter din beställning.

För det fall den beställda produkten av någon anledning inte kan skickas dig kommer du snarast möjligt att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall återbetalning göras med aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning.

3. Betalningsalternativ

Vi erbjuder en rad olika betalsätt för att du som kund skall kunna välja det som passar dig bäst. Oberoende av vilket betalsätt du väljer sköts det på ett säkert och tillförlitligt sätt. Dina uppgifter och information skyddas av oss och de partners vi samarbetar med. Alla priser anges i SEK och visas inklusive moms

Vi samarbetar med  “Payson Betaltjänster”

3.1 Kort & direktbanksbetalning

Payson samarbetar med VISA och MasterCard samt Diners och Discover för kortbetalningar. Vid kortbetalningar används det en 3D-Secure teknik som är en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Observera att alla kredit- och betalkortstransaktioner debiteras vid köptillfället. Payson är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker hantering av kortdata.

Payson samarbetar med svenska banker som erbjuder direktbetalningar samt med Trustly Group AB (org.nr 556754–8655), ”Trustly” är ett svenskt auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen. Bolaget bedriver tillståndspliktig betaltjänstverksamhet i enlighet med lagen (2010:751) om betaltjänster och har genom underrättelse till Finansinspektionen tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES.

3.2 Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala inom 30 dagar. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Bank AB, 556158-7634.

3.3 Faktura delbetalning

På en mottagen Faktura kan det i vissa fall framgå ett ”lägst att betala”, om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Bank AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Bank AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Bank AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

Vid frågor så kan du ringa 08–51493113 för närmare information.

3.4 Villkor vid delbetalning

Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Bank AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

*Delbetala räntefritt:

  • 3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
  • 6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
  • 12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
  • Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
  • 24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.

3.5 Swish

Vissa säljföretag erbjuder betalning med Swish i Payson Checkout. När du betalar med Swish till Payson har Payson övertagit fordran från säljföretaget och inkluderar tjänsten köparskydd för dig som konsument. För att betala via Swish behöver du ha Swish-appen och Mobilt BankID installerat på din enhet. Observera att Swish debiteras direkt vid köptillfället. Ingen avgift tillkommer vid betalning med Swish.

Vid återköp återförs pengarna till ditt bankkonto genom en ny Swish-betalning från Payson, alternativt till ditt konto på Payson.

4. Leveranstid

Beställningar som skickas innan kl 12:00, helgfri vardag, skickas samma dag och bör vara hos er inom 2-3 arbetsdagar. Leveranstiden räknas från det att Designlarm har bekräftat er beställning.

5. Frakt och leverans

3.1 Vart skickas paketet ifrån?

Designlarms produkter skickas ifrån vårt centrallager och hanteras av vår partner som primärt är LookC.

3.2 Vilken distributör använder ni? 

Beställningar gjorda på Designlarm.se distribueras av DHL.

3.3 När skickas paketet

Beställningar som sker innan kl 12.00 skickas redan samma dag, annars dagen efter.

3.4 Vad kostar frakten

99 SEK.

6. Retur och Ångerrätt

Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Designlarm detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen) eller från den dag du fick den sista produkten i en beställning om flera produkter i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångersfristen ska börja löpa.

Ångerrätten gäller inte för specialbeställningar, det vill säga en vara som konfigurerats efter dina särskilda önskemål.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta skriftligen till oss på kontakt@designlarm.se, vi ombesörjer att du får en returfraktsedel. Du kan också fylla i och skicka oss Konsumentverkets standardformulär.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten på 99 SEK. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Designlarm.

När du ångrar ditt köp betalar Designlarm tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive fraktkostnaden (ej att förväxla med returfrakten i stycket ovan). Om du väljer att behålla delar av din beställning återbetalas inte fraktkostnaden. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar.

På det belopp som ska återbetalas har Designlarm rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7. Avbeställning

I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig Designlarm rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad m.m.) Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.

8. Öppet köp och returer

Designlarm erbjuder kunden bytesrätt/öppet köp för oanvända lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 14 dagar. Om du vill returnera en produkt köpt i Designlarms webbshop vänligen kontakta kundservice via e-post kontakt@designlarm.se.

Vid returer som inte är reklamationer står kunden själv för fraktbokning och fraktkostnad.

Observera att vi inte tar emot returer som skickas via ombud. Vi tar endast emot de varor som efter kontakt med kundservice skickas till vårt lager.

8.1  Öppet köp gäller inte på:

    • Produkter som vi har specialbeställt eller anpassat efter era önskemål.
    • Konsultationskostnader

9. Garanti

2 års garanti gäller för samtliga produkter, exklusive tjänster, i vår webbshop. Garantin innebär att vi byter reparerar eller byter ut trasig produkt inom garantiperioden förutsatt att funktionsfel inte beror på yttre omständigheter, felaktig placering eller handhavandefel.

Vi har ingen garanti på normalt slitage, exempelvis repor på produkten, elektriska skador, exponering för direkt solljus, luftfuktighet, skador orsakade av djur, temperaturer utanför det som anges i manualer och produktbeskrivning, oxidation, korrosion, skador orsakade av naturkatastrofer. Garantin omfattar inte medföljande batterier, SIM-kortet, återställning av användardata eller program eller rutinmässigt tekniskt underhåll, service och inspektion av produkten, justeringar, kontroller och rättning av programvarurelaterade fel.

9.1  Garanti täcker inte:

    • Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
    • Normalt slitage
    • Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor
    • Felaktig användning
    • Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö

10. Reklamation

Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten.

När vi mottagit din reklamation kommer vår kundsupport att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. Designlarm väljer själv om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan kommer Designlarm att återbetala vad du som kund betalat för varan.

Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer Designlarm att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer äve kallat ARN

10.1  Synlig skada vid hemleverans

Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka.

10.2  Synlig skada vid utlämningsstället

Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad.

10.3  Dolda skador

Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans.
Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Anmäl detta till Designlarms kundsupport kontakt@designlarm.se. Det är viktigt att du bifogar bild på skadan.

10.4  Reklamationssrätt

Du har alltid en 3 årig reklamationsrätt på de produkter du köper utav oss

11. Produktfaktura och ansvar

Hos Designlarm hittar du bara kvalitetsprodukter från bland annat Ajax Systems. Vi tar dock inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning. Saknar du information om produkten och dess sepcifikation hänvisar vi till tillverkarens hemsida.

Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. Designlarm tillämpar gällande konsumentlagstiftning.

Designlarm ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Designlarms webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

12. Immateriella rättigheter

Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på designlarm.se tillhör Designlarm Sverige AB. All användning av designlarm.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från Designlarm Sverige AB.Fra